Fıtık

Fıtık Nedir?

Fıtık, karın kaslarının iç tabakalarının zayıflaması veya yırtılması sonucu gelişen şişlikler olup, ilk olarak, 1804 yılında Astley Cooper tarafından tanımlanmıştır. Karın boşluğunu çevreleyen zarın, zayıflamış karın duvarından dışarı itilmesi nedeniyle oluşan keselerdir. Bağırsaklar ile karın içi dokular, karın boşluğu dışında oluşan kese içerisine girerler. Fıtık ağrıya neden olabilir ve boğulma, ya da içindeki bağırsak bölümünün çürümesi (kangreni) gibi nedenlerle, acil ameliyat gerektiren ciddi sorunlar yaratabilir. Fıtık doğuştan olabilir veya sonradan gelişebilir. Cinsiyet farkı göz etmez, zamanla gerilemez veya kendiliğinden yok olmaz.

Vücudun En Sık Fıtık Rastlanılan Bölgeleri Hangileridir?

Kasık kanalı, uyluk kanalı, göbek bölgesi, kesi yeri fıtıkları Genel Cerrahi alanını ilgilendiren ve en sık olarak rastlanılan fıtık türleridir. Genel Cerrahi alanının dışında, bel veya boyun fıtıkları da sık olarak görülmektir.

Fıtık Belirtileri Nelerdir?

• Şişlik
  • Ağrı: ağır yükler kaldırmakla, uzun dönem öksürmekle, ıkınmakla ve uzun süre oturmak veya ayakta kalmakla ağrı hissedilir. Ağrı aniden başlayan ve keskin şekilde olabileceği gibi, gün içerisinde giderek artan ve yeri hasta tarafından net olarak tanımlanamayan şekilde de olabilir.
  • Kızarıklık: Fıtık bölgesinde sürekli ve şiddetli ağrının eşlik ettiği bir duyarlılık veya kızarıklık, fıtık içeriğinin boğulduğunun veya canlılığını kaybettiğinin habercisi olabilir. Bu bulguların varlığı mümkün olan en kısa zamanda doktora başvurma zorunluluğu anlamına gelir.
  • Bulantı
  • Kusma

Fıtık Oluşumu İçin Kolaylaştırıcı Faktörler Nelerdir?

• Ağır yük kaldırma
  • Şişmanlık
  • İdrar yapma zorluğu
  • Kabızlık
  • Dışkılama güçlüğü
  • Uzun süren öksürük (astım, kronik bronşit veya KOAH)
  • Karında sıvı birikmesi (ascites)
  • Periton diyalizine giren hastalar
  • Ailede fıtık öyküsü
  • İleri yaş: özellikle 65 yaştan sonra bağ sokusunun zayıflaması ve yandaş hastalıkların (akciğer, böbrek hastalıkları vb.) olması ile birlikte fıtık oluşumuna eğilim artar.

Fıtık ile Benzer Bulgular Veren Hastalıklar Hangileridir?

• Epididim iltihabı
  • Çıbanlar (köpek memesi)
  • Hidrosel (testislerde olan sıvı kesecikleri)
  • Testislerin dönmesi (torsiyon)