Genel Cerrahi Tanıtımı

Tanım

Cerrahi kelimesi Latince’de ‘chirurgiae’ teriminden köken almakta ve ‘el işi’ anlamına gelmektedir. Cerrahi, tıbbın en eski dallarından biri olup ilaçla ya da diğer tedavi yöntemleriyle iyileştirilemeyen hastalıkların, yaralanmaların, vücuttaki yapı bozukluklarının ameliyatla onarılması ya da hastalıklı organın kesip çıkarılarak doğal ve uygun şekline dönüştürülmesi esasına dayanır.

Tarihçe

Bugünkü cerrahi uygulamalara benzer ilk cerrahi uygulama eski Mısır’da MÖ 3,500 yılına aittir, daha sonra eski Yunan’da Hipokrat ile bugünlere dek gelmiştir. Ülkemizde ise cerrahi 20. yüzyılın başında Cemil Topuzlu ile birlikte başlamıştır.

Alanı

Ameliyat türleri çoğunlukla organ veya bağlı bulunduğu sistemin adı ile anılmaktadır. Guatr (tiroid bezi), meme, yemek borusu (özofagus), mide, ince bağırsak, kalın bağırsak, rektum, makat (anüs), fıtıklar, safra kesesi, karaciğer, safra yolları, endoskopik, laparoskopik cerrahi ve robotik cerrahi girişimleri Genel Cerrahi alanına girmektedir. Sistemlere göre ayrıldığında ise: meme ameliyatları, kanser ameliyatları, guatr ameliyatları, yemek borusu, mide, onikiparmak bağırsağı, ince bağırsak, kalın bağırsak, rektum ve makat bölgesi ameliyatları: hemoroid – basur, makat çatlağı, makat fistülü ve apsesi, rektum kanseri, makat kanseri, karaciğer ve safra kesesi, fıtık: karın, kasık, göbek, uyluk ve mide fıtığı (reflü) ameliyatları Genel Cerrahi’nin kapsamına girer ve bu ameliyatları gerçekleştiren doktora, Genel Cerrahi Uzmanı adı verilir. Genel Cerrahi bazı olgularda sadece ameliyat ile değil koruyucu hekimlik ile ameliyattan korunmayı da hedefler.

Genel Cerrahi Muayenesi Öncesinde Hastaların Dikkat Etmesi Gereken Noktalar

İlk olarak, Genel Cerrah Seçimi en önemli noktayı belirler.

Genel Cerrahi muayenesinde öncesinde dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır:

• Doktorunuz sizden varsa kullandığınız ilaçları (varsa) soracaktır. Şayet düzenli olarak ilaç kullanıyorsanız bunların önceden bir istesini elinizde hazır bulundurmanızda yarar vardır. Hastaların genellikle muayene sırasında Genel Cerrah’ın ilaç kullanımını sorduğunda bunları hatırlamadığı ve doktora ifade etmeyi unuttuğu sık rastlanılan bir durumdur. Bazı ilaçlar anestezik maddeler ile ters düşebilmekte, kan sulandırıcı ilaç kullanımı ameliyat sonrasında kanamalar yaratabilmektedir. Bu nedenle Genel Cerrah’ın sizin kullandığınız ilaçların listesini bilmesinde yarar vardır.
  • Doktorunuz size allerjiniz olup olmadığını soracaktır, bu nedenle, toz, polen, ilaç, iyot vb. allerjilerinizi mutlaka cerrahınıza bildiriniz.
  • Doktorunuz size bazı madde alışkanlıklarınızın olup olmadığını soracaktır, bu nedenle, sigara, alkol ve madde bağımlılığınızı cerrahınıza bildirmenizde yarar vardır. Şayet bir cerrahi girişim yapılacaksa, anestezik maddelerin ayarlanması açısından bu husus çok önemlidir.
  • Doktorunuz size geçirilmiş ameliyatlarınızı soracaktır. Hastaların genellikle, sezaryen, bademcik, geniz eti, fıtık ve bazı estetik ameliyatları belirtmedikleri gözlenmektedir. Bu tür veya diğer bazı ameliyatları geçirdi iseniz bunu mutlaka Cerrah’ınıza bildirmenizde yarar vardır.